.FILE 2G 3G 4G 5G
pixel illustrationer och pixeldator
Börja förstå källkritik | åk F-3

Diggar du digitalt?

Lektionen handlar om hur digital teknik kan användas i vardagen.

Digitala hjälpare

Titta på klippen tillsammans.

Om du inte ser videon behöver du anpassa dina kakor. Välj godkänn alla kakor och ladda sedan om sidan.

  • Vad handlar klippen om?
  • Vad är artificiell intelligens?
  • Vad är en robot?
  • Vad kan man använda en robot till?
  • Vad kan en robot göra som en människa inte kan?
  • Vem bestämmer vad en robot ska göra?

När vill du ha en robot?

Läs förslagen. Vilka håller du med om?

Jag skulle vilja ha en robot som:

  • lärare i klassrummet
  • städar mitt rum
  • husdjur
  • kör familjens bil
  • kan cykla
  • läser högt för mig innan jag ska sova
  • idrottstränare
  • scoutledare
  • bästis
  • bär min skolväska
  • gör mina läxor
  • gör mina föräldrars jobb
  • går ut med soporna
  • kan svara på mina frågor
  • kan byta kanal på tv:n
  • personal på fritids
  • rektor
  • min läkare
  • dammsuger mitt hem
  • låser och låser upp min dörr

Samtala med varandra:

  • Vilka av förslagen på listan finns det redan robotar eller digital teknik till?
  • Om du fick välja – vilka tre saker från listan skulle du helst vilja ha en robot till?
  • Kan det vara dåligt att använda en robot? Förklara hur du tänker!

Sammanfatta

Om du skulle uppfinna en robot som kunde hjälpa många människor i världen – vad skulle den roboten göra? Rita och berätta!

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att öka elevernas förståelse för hur den digitala tekniken används i olika verksamheter. Lektionen bidrar till många möjligheter att lyfta etiska perspektiv kopplade till tekniken omkring oss.

Förberedelse

Det är bra om den som leder lektionen har förberett sig på att förklara för eleverna vad artificiell intelligens och robotar är.

En enkel förklaring av AI är:

AI är som en smart hjärna i datorer och robotar. Du kan hitta AI i många saker, som i små robotar eller i din mobil. Den hjälper datorer att lära sig saker, som att förstå ord eller känna igen saker i bilder men det är inte magi. Den lär sig bara saker när människor ger den enkla regler för hur den ska göra, som när du lär dig en ny lek.

Om vi lär AI regler för ett spel, spelar den spelet många gånger och blir jättebra. Så om en dator kan spela spel eller förstår vad du säger, är det för att AI har övat mycket på det, precis som du övar för att bli bra på något. Men den är oftast bara bra på en sak åt gången. Till exempel kan ett AI vara superbra på att spela schack, men inte så bra på att prata olika språk.

En skillnad mellan människor och AI i datorer är att datorn inte blir trött. Den måste inte äta och sova och den kanske övar hundramiljoner gånger på att spela och det gör att den också kan bli bäst.

Promtat genom ChatGPT 2024 och bearbetat av Internetstiftelsen.

Genomförande

Följ lektionsupplägget. Stötta elevernas samtal med fokus på hur både individ och samhälle drar nytta av robotteknik och digitaliseringen i en mängd olika sammanhang.

Se läroplanskoppling

Teknik

Teknik, samhälle, människa och miljö
Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.

Tekniska lösningar
Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.

Samhällsorienterande ämnen

Att leva i närområdet
Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
Yrken och verksamheter i närområdet.

Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Att leva i världen
Aktuella samhällsfrågor i olika medier.

Dela lektionen

Spara som PDF

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Eller installera vårMicrosoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-