- Vad handlar klippen om?
- Vad är artificiell intelligens?
- Vad är en robot?
- Vad kan man använda en robot till?
- Vad kan en robot göra som en människa inte kan?
- Vem bestämmer vad en robot ska göra?
Titta på klippen tillsammans.
Läs förslagen. Vilka håller du med om?
Jag skulle vilja ha en robot som:
Samtala med varandra:
Om du skulle uppfinna en robot som kunde hjälpa många människor i världen – vad skulle den roboten göra? Rita och berätta!
Syftet med lektionen är att öka elevernas förståelse för hur den digitala tekniken används i olika verksamheter. Lektionen bidrar till många möjligheter att lyfta etiska perspektiv kopplade till tekniken omkring oss.
Det är bra om den som leder lektionen har förberett sig på att förklara för eleverna vad artificiell intelligens och robotar är.
Följ lektionsupplägget. Stötta elevernas samtal med fokus på hur både individ och samhälle drar nytta av robotteknik och digitaliseringen i en mängd olika sammanhang.
Teknik
Teknik, samhälle, människa och miljö
Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.
Tekniska lösningar
Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.
Samhällsorienterande ämnen
Att leva i närområdet
Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
Yrken och verksamheter i närområdet.
Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Att leva i världen
Aktuella samhällsfrågor i olika medier.
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app