.FILE
pixel illustrationer och pixeldator
Börja förstå vår digitala värld | åk F-3

Diggar du digitalt?

1

Digitala hjälpare

Titta på klippen tillsammans.

  • Vad handlar klippen om?
  • Vad är artificiell intelligens?
  • Vad är en robot?
  • Vad kan man använda en robot till?
  • Vad kan en robot göra som en människa inte kan?
  • Vem bestämmer vad en robot ska göra?
2

När vill du ha en robot?

Läs förslagen. Vilka håller du med om?

Jag skulle vilja ha en robot som:

  • lärare i klassrummet
  • städar mitt rum
  • husdjur
  • kör familjens bil
  • kan cykla
  • läser högt för mig innan jag ska sova
  • idrottstränare
  • scoutledare
  • bästis
  • bär min skolväska
  • gör mina läxor
  • gör mina föräldrars jobb
  • går ut med soporna
  • kan svara på mina frågor
  • kan byta kanal på tv:n
  • min läkare
  • personal på fritids
  • rektor
  • dammsuger mitt hem
  • låser och låser upp min dörr

Samtala med varandra:

  • Vilka av förslagen på listan finns det redan robotar eller digital teknik till?
  • Om du fick välja – vilka tre saker från listan skulle du helst vilja ha en robot till?
  • Kan det vara dåligt att använda en robot? Förklara hur du tänker!
3

Sammanfatta

Om du skulle uppfinna en robot som kunde hjälpa många människor i världen – vad skulle den roboten göra? Rita och berätta!

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att öka elevernas förståelse för hur den digitala tekniken används i olika verksamheter. Lektionen bidrar till många möjligheter att lyfta etiska perspektiv kopplade till tekniken omkring oss.

Förberedelse

Det är bra om den som leder lektionen har förberett sig på att förklara för eleverna vad artificiell intelligens och robotar är.

Genomförande

Följ lektionsupplägget. Stötta elevernas samtal med fokus på hur både individ och samhälle drar nytta av robotteknik och digitaliseringen i en mängd olika sammanhang.

 

Se läroplanskoppling

Teknik
Teknik, samhälle, människa och miljö
Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.

Tekniska lösningar
Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.

Samhällsorienterande ämnen

Att leva i närområdet
Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
Yrken och verksamheter i närområdet.

Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Att leva i världen
Aktuella samhällsfrågor i olika medier.

Dela lektionen

Google Classroom

Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:

Google Drive

Microsoft Teams

Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:

  • Lektionsdel 1
    Digitala hjälpare
  • Lektionsdel 2
    När vill du ha en robot?
  • Lektionsdel 3
    Sammanfatta

Eller installera vår Microsoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-