.FILE 2G 3G 4G 5G
illustration av digitalt filter
Lär mer om digitaliseringens betydelse | åk 7-9

Debattera kontroll och filter

Lektionen handlar om att diskutera och ta ställning till olika verktyg som används för att skapa trygghet och säkerhet på nätet.

Samla argument för och emot kontroll och filter på internet

Samla argument för och emot olika teknisk kontroll av internetanvändning. Samla argument för- och emot

  • Innehållsfilter för barn (som t.ex. porrfilter)
  • GPS-övervakning via mobilen, som t.ex. via klockor eller hitta-appar
  • Föräldrarappar som styr barns användning av internet

Referensmaterial för debatt om innehållsfilter

Referensmaterial för argument för gps-övervakning

Referensmaterial för argument för övervakning via appar

Förbered ett debattinlägg

Förbered ett muntligt debattinlägg för eller emot det ämne du arbetat med.

Kom ihåg!

  • Försök att hitta olika typer av argument, till exempel sakargument, känsloargument, ekonomiska argument.
  • Förbered replik på motståndarens inlägg i debatten.

Sammanfatta

Diskutera möjligheter och risker med internet. Samtala om er syn på:

  • ansiktsigenkänning med kameror som frånvarokontroll
  • gps för att övervaka sina barn och tonåringar
  • digital övervakning av barnen i förskolan
  • hälsoappar som mäter och tar in data om hälsotillståndet hos användaren
  • fingeravtrycksavläsning
  • snapchat-kartan
  • "hitta" i mobilen

Lästips! Läs mer om några av punkterna på internetkunskap.se:

Till lektionspaketet

För läraren

Så fungerar spara-funktionen

false
-