.FILE 2G 3G 4G 5G
Börja förstå vår digitala värld | åk F-3

Dåtid, nutid och framtid

En lektion för att reflektera kring vardagen då och nu.

Dåtid – hemmet för 100 år sedan

Titta tillsammans på bilderna. Samtala om frågorna.

Far med sina barn-1939
Far med sina barn, 1939 CC by Anders Karlsson (Digitalt museum)
Flicka sitter i fönstret 1937, svartvitt fotografi
Fotograf: Anders Karlsson CC (by) Digitalt museum
Husmor med barn i hemmiljö
Fotograf: Sune Sundahl (Public Domain) Digitalt museum

Vad finns hemma hos dig och dina kompisar som inte fanns för hundra år sedan?
Gör en lista på sånt som är digitalt och har en dator eller ett chip i sig i ett modernt hem.
Barnen på bilderna levde för nästan hundra år sedan. De hade inte internet och inte TV, dator eller mobiltelefon. Vad tror du de gjorde när de inte var i skolan eller hjälpte till hemma?

Nutid

Titta och samtala om vad de föreställer. Ta ställning till om det bilderna föreställer hör till dåtid eller nutid?

Bild 1

Två gamla telefoner, varav en kobra.

Bild 2

En gammal tv-apparat.

Bild 3

En gammal radioapparat.

Bild 4

En platt-tv-skärm.

Bild 5

Tabell med avgångstider för en båt.

Bild 6

En systemkamera.

Bild 7

Väggtelefon i ett klassrum

Bild 8

Commodore 64.
Commandore 64

Bild 9

En tjej med VR-glasögon på sig.

Bild 10

Baksidan av en router.
Router

Bild 11

Ett äldre par blir fotade av en man som håller i en mobilkamera.
Mobiltelefon/kamera

Placera bilderna på rätt plats. Tillhör de dåtid eller nutid?

  Dåtid                           |                                 Nutid

Framtid

Titta på bilderna tillsammans.

bokhylla med böcker och ett hjärta
Bokhylla med böcker.
Vägg med Mariospelsfigurer
Väggmålning
hus på natten på Årstaviken
Hus vid Årstaviken
videokamera
Videokamera
proppskåp
Proppskåp
Retro barncykel med limpsadel.
Cykel
mobilkamera med enhörning
Mobilkamera

Hur tror du att föremålen kommer att se ut och fungera i framtiden? Fantisera!

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att göra eleverna uppmärksamma på hur några olika vanliga vardagsföremål har förändrats i och med den digitala tekniken. Genom att lyfta det historiska perspektivet får eleverna möjlighet att reflektera kring begrepp som tid, utveckling och förändring.

Förberedelse

Eleverna behöver förstå begreppen dåtid, nutid och framtid. Om ni inte tidigare har arbetat med digital kompetens, programmering eller teknik kan det vara bra att börja med att göra någon av lektionerna Hur fungerar en dator? eller Vad kan datorn?

Genomförande

Följ lektionsupplägget. Stötta elevernas samtal med fokus på hur digital teknik och digitaliseringen har förändrat både föremål och beteenden i vår vardag. Komplettera gärna lektionsdel 1 med historiska bilder från elevernas närmiljö. Jämför till exempel bilder av ett närliggande torg eller centrum och använd dem som utgångspunkt för samtal om hur de har förändrats till följd av den tekniska utvecklingen.

Se läroplanskoppling

Teknik

Teknik, samhälle, människa och miljö
Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.

Tekniska lösningar
Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.

Samhällsorienterande ämnen

Att leva tillsammans
Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.

Att leva i närområdet
Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.

Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Dela lektionen

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Eller installera vårMicrosoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-