Dåtid, nutid och framtid
En lektion för att reflektera kring vardagen då och nu.
Dåtid – hemmet för 100 år sedan
Titta tillsammans på bilderna. Samtala om frågorna.
Vad finns hemma hos dig och dina kompisar som inte fanns för hundra år sedan?
Gör en lista på sånt som är digitalt och har en dator eller ett chip i sig i ett modernt hem.
Barnen på bilderna levde för nästan hundra år sedan. De hade inte internet och inte TV, dator eller mobiltelefon. Vad tror du de gjorde när de inte var i skolan eller hjälpte till hemma?
Nutid
Titta och samtala om vad de föreställer. Ta ställning till om det bilderna föreställer hör till dåtid eller nutid?
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7
Bild 8
Bild 9
Bild 10
Bild 11
Placera bilderna på rätt plats. Tillhör de dåtid eller nutid?
Dåtid | Nutid
Framtid
Titta på bilderna tillsammans.
Hur tror du att föremålen kommer att se ut och fungera i framtiden? Fantisera!
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att göra eleverna uppmärksamma på hur några olika vanliga vardagsföremål har förändrats i och med den digitala tekniken. Genom att lyfta det historiska perspektivet får eleverna möjlighet att reflektera kring begrepp som tid, utveckling och förändring.
Förberedelse
Eleverna behöver förstå begreppen dåtid, nutid och framtid. Om ni inte tidigare har arbetat med digital kompetens, programmering eller teknik kan det vara bra att börja med att göra någon av lektionerna Hur fungerar en dator? eller Vad kan datorn?
Genomförande
Följ lektionsupplägget. Stötta elevernas samtal med fokus på hur digital teknik och digitaliseringen har förändrat både föremål och beteenden i vår vardag. Komplettera gärna lektionsdel 1 med historiska bilder från elevernas närmiljö. Jämför till exempel bilder av ett närliggande torg eller centrum och använd dem som utgångspunkt för samtal om hur de har förändrats till följd av den tekniska utvecklingen.
Se läroplanskoppling
Teknik
Teknik, samhälle, människa och miljö
Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.
Tekniska lösningar
Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.
Samhällsorienterande ämnen
Att leva tillsammans
Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
Att leva i närområdet
Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Dela lektionen
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app