AI och nobelpriset
Nobelpriset, vad är det?
Läs texten om Nobelpriset och använd även Wikipedias artikel om Nobelpriset för att svara på frågorna.
Nobelpriset instiftades av Alfred Nobel. Han var en svensk uppfinnare och industriman, känd för att ha uppfunnit dynamiten. I sitt testamente från 1895 bestämde Nobel att hans förmögenhet skulle användas till ett pris för "dem som hafva gjort menskligheten den största nytta", allt med syftet att minnet av honom skulle vara positivt. Priset fick namnet Nobelpriset.
Vinnaren av Nobelpriset får en medalj, ett diplom och en stor summa pengar. Priset är viktigt för att det uppmärksammar stora upptäckter och insatser som förbättrar världen.
- Vem var Alfred Nobel?
- Vad uppfann Alfred Nobel?
- Varför skapade han Nobelpriset?
- I vilka ämnen kan man belönas med ett Nobelpris?
Nobelpriset i fysik 2024
2024 fick John Hopfield och Geoffrey Hinton Nobelpriset i fysik för deras upptäckter, som är en viktig grund för artificiell intelligens, AI. De två forskarna har gemensamt skapat modeller som används för dagens AI.
John Hopfields forskning har hjälpt till att skapa datorer som kan komma ihåg saker. Det innebär att datorn kan associera, alltså lära sig att komma ihåg flera saker samtidigt precis som vi kan hålla flera tankar i huvudet. Om datorn glömmer något litet, kan den ändå använda ledtrådar för att hitta tillbaka till det den har lärt sig.
Geoffrey Hinton har byggt vidare på Hopfields forskning och sedan utvecklat metoder för datorer att känna igen mönster. På så sätt har Hinton utvecklat maskininlärning. Maskininlärning används lite överallt som till exempel i rekommendationssystem som de du möter på strömmande tjänster för musik och film.
Besvara frågorna kring AI och Nobelpriset 2024
- Ta reda på mer om AI. Varför och hur används AI?
- Hur använder du ditt minne för att lära dig saker? Ge exempel på hur gör för att minnas? Brukar du till exempel använda associationer för att minnas?
- Hur kopplas minnet till Nobelpriset 2024.
- Hur och när möter du rekommendationer av karaktären: "Om du gillar det här så gillar du kanske det här också." Hur tänker du när du själv rekommenderar film, klipp, eller coola memes till dina kompisar?
- Hur kopplas rekommendationer du möter på digitala tjänster till Nobelpriset 2024?
Nobelpriset i kemi 2024
Nobelpriset i kemi 2024 handlar om proteiner, kemiska multiverktyg. Pristagarna är David Baker, Demis Hassabis och John Jumper. De fick Nobelpriset för sina upptäckter kring proteiner. David Baker har genom sin forskning lyckats bygga nya proteiner, vilket är väldigt svårt. Demis Hassabis och John Jumper har med hjälp av en AI-modell löst ett gammalt problem: att försöka förutspå proteiners komplexa strukturer.
Den AI-modell som de använt har utvecklats från AlphaGo, alltså den modell som först användes för att år 2015 vinna över mästaren i världens äldsta brädspel Go.
Svara på frågorna
- Vad är ett protein?
- Hur används AI för att förstå proteiner?
- En AI modell som användes för att spela spelet Go användes för att förstå proteiner. Förvånar det dig? Förklara hur du tänker.
Nobelpriset och AI – sammanfatta
Svara på frågorna
- Vad är Nobelpriset?
- Vad är AI?
- Vad har AI med prisen som delades ut 2024 att göra?
- Ta reda på vilka fler Nobelpris som bygger på programmering, digital teknik, eller använder internet (Ledtråd: kolla upp Nobelpriset för åren 2009, 2012 och 2013).
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att ge en inblick i Nobelprisen 2024 och AI.
Förberedelse
Läs igenom lektionen. Om du känner dig osäker kring vad AI är och hur det fungerar rekommenderar vi att du tar del av valda delar av artiklar och videoklippen om AI på Internetkunskap.se eller ser filmerna från Forskning.se.
Definition av AI
AI är en förkortning för artificiell intelligens. Det är ett begrepp för olika teknologier, som gör att datorprogram fungerar mer som en människa. Datorprogram kan med AI:s hjälp förklara saker, planera och förstå vanligt språk. Med hjälp av AI kan datorprogram också lära sig av data (information) och känna igen mönster för att kunna lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.
Genomförande
Följ lektionsupplägget.
Se läroplanskoppling
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Centralt innehåll i teknik (årskurs 7–9)
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
- Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
- Hur föreställningar om teknik påverkar individens användning av tekniska lösningar och yrkesval.
Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)
Samhällsresurser och fördelning
- Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel med avseende på lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Dela lektionen
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app