Känsliga uppgifter och integritet
En introduktion till begreppet integritet; om rätten att själv bestämma med vem och hur man vill dela sin information.
"Mina vänner"
Läs texten och fundera på frågorna.
Det har du inte med att göra
När Lisa går i andra klass får hon mitt i terminen en ny fröken. Under första lektionen har den nya fröken en lära-känna-varandra-övning med klassen. Fröken delar ut ett papper, som alla elever ska fylla i. På pappret finns frågor som handlar om: Vad eleverna heter, vad de bor, om de har syskon, vilka intressen de har och så vidare. Alla barn fyller i pappret utom Lisa, som bara skriver dit sitt namn. Lisa protesterar mot frökens frågor och tycker att de handlade om saker som fröken inte behöver känna till.
När alla elever fyllt i pappret uppmanar fröken eleverna att prata med varandra, sedan ska de berätta om sig själva inför klassen. Lisa sätter sig i ett hörn och tittar på. När lektionen är slut lämnar alla elever papperna med svar till fröken. Lisa, som bara skrivit sitt namn på pappret, får av den nya fröken hemläxa. Att ta hem lappen, för att lämna in den dagen därpå.
Nästa dag kommer Lisa till skolan med lappen ifylld. Överst står hennes namn, som svar på alla andra frågor har Lisa skrivit: "det har du inte med att göra".
Läs formuläret med frågor som eleverna fick och svara på frågorna.
- Varför tror du att Lisa valde att svara "det har du inte med att göra" på frökens frågor?
- Skulle du svarat på alla frågor? Motivera ditt ställningstagande och prata med en kompis.
- De andra eleverna i Lisas klass gjorde uppgiften, varför var det så, tror du?
- Om du hade fått de här frågorna på internet, t.ex. på TikTok , hade du svarat då? Gör det någon skillnad var eller vem som ställer frågorna för hur du skulle svara? Förklara hur du tänker.
- Är det lättare eller svårare att dela med sig av uppgifter som är personliga på internet jämfört med ett klassrum? Försök förklara hur du tänker.
Vad är integritet?
Gör "Heta-stolen-övningen" tillsammans.
- Ställ era stolar plus en extra tom stol i en ring.
- Lyssna på den som läser påståendena ett i taget.
- Om du håller med om ett påstående sitter du kvar på din plats. Om du inte håller med ställer du dig upp och byter plats.
- Pausa och berätta för varandra hur ni tänker innan ni läser nästa påstående.
- Kom ihåg! Du kan alltid välja att sitta kvar och kan säga "pass" om du inte vill motivera dina ställningstaganden.
Påståenden
- Jag kan berätta vad jag heter för vem som helst.
- Jag kan berätta vad jag heter och var jag bor för vem som helst.
- Jag kan berätta vad jag heter och var jag bor för vem som helst, var som helst.
- Jag vill gärna att det jag gör på internet förblir privat.
- Jag berättar för mina föräldrar om jag har struntat i att göra en läxa.
- Jag berättar gärna för klassen om mitt gosedjur som har ett lite barnsligt namn.
- Det är okej att mina föräldrar sprider bilder av mig som bebis på internet.
- Om jag blir känd skulle jag berätta min mest pinsamma hemlighet i en tv-intervju.
- Om jag fick mycket betalt skulle jag lätt kunna avslöja allt om mig själv.
- Allt jag gör, skriver och säger på internet kan alla få ta del av.
- Bara jag får vara med mina kompisar avstår jag gärna från mina hemligheter.
- Det har hänt att jag har ångrat sånt jag har berättat om mig själv för andra.
- Jag tänker ofta på min integritet.
Sammanfatta
Läs Svenska akademiens ordböckers förklaringar av ordet integritet.
Fundera gemensamt kring frågorna.
- När är det enkelt att berätta om sig själv eller dela med sig av hemligheter?
- När vill man inte berätta om sig själv eller dela med sig av hemligheter?
- Tycker alla ungefär likadant? Formulera ett par meningar om det ni tänker lika kring.
- Är integritet något som är viktigt att känna till och samtala om? Förklara hur ni tänker.
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Lektionen syftar till att ge en introduktion till begreppet integritet samt till att öka förståelsen för att gränserna för vår integritet inte alltid är desamma.
Förberedelser
Läs om integritet och vad integritet på internet innebär här: Internetkunskap, Det här är integritet - och därför behöver du bry dig .
Genomförande
Lektionen bygger på en verklig händelse som visar hur svårt det kan vara att veta vad som upplevs som känsligt samt hur det är kopplat till både den enskilda individen och situationen. Lektionen innehåller en "Heta stolen"-övning där eleverna tar ställning till en rad påståenden. Avsluta med ett gemensamt samtal kring vad det innebär att ha hemligheter och vad som krävs för att man ska våga dela dem - på internet och i verkliga livet.
Se läroplanskoppling
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Centralt innehåll samhällsorienterande ämnen (årskurs 4–6)
Information och kommunikation
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
- Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Granskning av samhällsfrågor
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Dela lektionen
Spara som PDF
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app