Hur använder vi internet?
En lektion för att ge eleverna möjlighet att reflektera kring den digitala teknik som finns i vår vardag.
Internet varje dag
Titta på bilden tillsammans.
- Beskriv vad människorna på bilden gör.
- Vilka av människorna på bilden använder digital teknik? Förklara hur du tänker.
- Vilka använder internet?
- Hur tror du att människorna på bilden skulle ha gjort det de gör om den digitala tekniken och internet inte fanns?
Vuxna och internet
Läs listan på sådant många vuxna gör varje dag.
- resa till arbetet
- betala räkningar
- handla
- umgås med kollegor
- umgås med vänner
- laga mat
- lära sig nya saker
- hitta en partner
- hitta ett boende
- hitta en resa
- arbeta
Frågor att fundera kring
- När använder vuxna internet för att göra olika saker? Ge exempel!
- Vilka appar använder vuxna för att göra olika saker? Gör en lista tillsammans!
- Vad på er lista skulle vara svårare att göra utan en app eller digital teknik? Berätta hur du tänker!
- Ta med dig listan och visa den för någon vuxen eller äldre som du känner. Fråga hur de gjorde de olika sakerna när de var yngre.
Kartor, tidtabeller och adresser
Titta på bilderna. Fundera tillsammans.
Gula Sidorna Stockholm 2013 Simiha Wikimedia Commons CC by
- Vad är en karta?
- Vad använder vi kartor till?
- Finns det digitala kartor? Undersök!
- Vad är gps?
- Brukar du eller någon du känner använda gps? Berätta!
- Vad är en tidtabell?
- När använder man tidtabeller?
- Var finns tidtabeller? Ge exempel!
- Vad är en adress?
- Hur tar man reda på en adress eller ett telefonnummer?
- Var fanns kartor, tidtabeller och uppgifter om adresser innan internet fanns?
Sammafatta
Skriv av och avsluta meningarna tillsammans.
- Utan digital teknik skulle det vara svårt att…
- Det bästa med internet är att…
- Det sämsta med internet är att…
- Innan det fanns digital teknik kunde man inte…
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att göra eleverna uppmärksamma på hur livet och på vilket sätt vi gör saker har förändrats i och med digitaliseringen i samhället. Genom att lyfta det historiska perspektivet får eleverna möjlighet att reflektera kring begrepp som tid, utveckling och förändring.
Förberedelse
Inga.
Genomförande
Följ lektionsupplägget. Stötta elevernas samtal med fokus på hur digital teknik och digitaliseringen har förändrat olika beteenden i vardagen. Komplettera gärna lektionsdel 1 med historiska bilder från elevernas närmiljö. Jämför till exempel bilder av ett närliggande torg eller centrum och använd dem som utgångspunkt för samtal om hur de har förändrats till följd av den tekniska utvecklingen.
Se läroplanskoppling
Teknik
Teknik, samhälle, människa och miljö
Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.
Tekniska lösningar
Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.
Samhällsorienterande ämnen
Att leva tillsammans
Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
Att leva i närområdet
Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
Yrken och verksamheter i närområdet.
Att undersöka verkligheten
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Dela lektionen
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app