.FILE 2G 3G 4G 5G
illustration av två mobiler och tangenter som faller
Teknikhistoria om AI | åk 7-9

AI och automatiska maskiner

Automatik och AI

Läs definitionen av AI.

AI är en förkortning för artificiell intelligens. Det är ett samlingsnamn för flera olika teknologier som försöker få maskiner och datorprogram att fungera mer likt en människa. Det handlar till exempel om att kunna resonera och planera, förstå vanligt språk, kunna lära sig av data, känna igen mönster och lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.

  • Vad är AI en förkortning för?
  • Vad betyder ordet artificiell?
  • Vad innebär det att vara intelligent, eller smart?
  • Vad kan AI göra?
  • Vem skapar AI?
  • Har du använt AI?

Ta reda på mer om automatiska system och AI

Arbeta tillsammans med en kompis. Använd Internetmuseum och utställningen AI-historia – Artificiell intelligens då och nu för att ta reda på mer om hur följande automatiska system, datorer och idéer fungerar. Hur automatiska är de? Kan de fungera utan att människor direkt styr dem?

  • ChatGPT
  • ELIZA
  • Den mekaniska turken
  • Frankenstein
  • HAL (från filmen 2001– ett rymdäventyr)
  • Deep Blue (schackdatorn)
  • Watson (frågesportsdatorn)
  • DeepMind

Automatiska eller inte?

Ordet automatik använder vi för att beskriva något mekaniskt som kan styras utan människans direkta inblandning, utan människohand. Motsatsen till automatik är manuell teknik som är driven av människan genom arbete.

Använd Internetmuseum och utställningen AI-historia – Artificiell intelligens då och nu. Placera sedan ut några av de automatiska system, datorer, idéer som du läst om på följande skala för hur "automatiska" de är.

Helt automatisk ---------------------------------------------------------------- Helt manuell
(fungerar utan en människa) (fungerar inte utan en människa)

Kan dessa system/program fungera utan att en människa "hjälper" dem?

  • ChatGPT
  • ELIZA
  • Den mekaniska turken
  • Frankenstein (monstret)
  • HAL 9000 (från filmen 2001– ett rymdäventyr)
  • Deep Blue (schackdatorn)
  • Watson (frågesportsdatorn)
  • DeepMind

Reflektera

Fundera först enskilt, sedan tillsammans med en kompis och slutligen tillsammans med hela klassen.

  • Varför vill människor framställa teknik som är automatisk? Utgå från till exempel den mekaniska turken.
  • Är AI en teknik som bygger på "ren automatik", alltså att den fungerar av sig själv? Förklara hur du tänker.
Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att diskutera automatik kontra mänsklig styrning.

Förberedelse

Läs igenom lektionen. Om du känner dig osäker kring vad AI är och hur det fungerar rekommenderar vi att du tar del av valda delar av artiklar och videoklippen om AI på Internetkunskap.se eller ser filmerna från Forskning.se.

Definition av AI

AI är en förkortning för artificiell intelligens. Det är ett begrepp för olika teknologier, som gör att datorprogram fungerar mer som en människa. Datorprogram kan med AI:s hjälp förklara saker, planera och förstå vanligt språk. Med hjälp av AI kan datorprogram också lära sig av data (information) och känna igen mönster för att kunna lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.

Genomförande

Följ lektionsupplägget.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Centralt innehåll i teknik (årskurs 7–9)

Teknik, människa, samhälle och miljö
- Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
- Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
- Hur föreställningar om teknik påverkar individens användning av tekniska lösningar och yrkesval.

Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)

Samhällsresurser och fördelning
- Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel med avseende på lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt.

Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.

Dela lektionen

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Eller installera vårMicrosoft Teams app

Så fungerar spara-funktionen

false
-