.FILE 2G 3G 4G 5G
Källgranskarens verktygslåda | åk 7-9

Källgranskarens verktygslåda: Dubbelkolla källan med en sökmotor

Titta på filmen ovan och svara på frågorna

  1. Varför är det viktigt att dubbelkolla källor?
  2. När behöver du dubbelkolla digital information?
  3. Hur kan du använda en sökmotor för att dubbelkolla källor? Vilka tips får du i filmen?
  4. Sponsrade sökresultat, nämns i filmen, vad är det?
  5. Vilka medietyper kan man söka efter med hjälp av Google?
  6. Vilka verktyg finns i Googles söktjänst? Titta på verktygsfältet i söktjänsten som Google erbjuder.
  7. Gör en sökning på ämnet: Google och titta på sökresultat som dykt upp det senaste dygnet, jämför med de sökresultat du får för det senaste året.
  8. Avancerad sökning, vad är det?
  9. Pröva att söka på bara svenska, på sidor som publicerats idag och undersök avancerad sökning, vad kan du göra där?
verktygsfält i Google

Undersök avancerad sökning

Internet består av sidor som har olika toppdomäner. Vissa toppdomäner kopplas till länder eller nationer. Sverige har tillexempel toppdomänen .se.

  1. Ta reda på vilka länder som har följande toppdomäner:
    • .de
    • .fi
    • .us
    • .dk
    • .no
    • .uk
    • .ir
    • .so
    • .is
    • .eu
    • .fr
  2. Googla på "svenska kungahuset". Sammanfatta de fem första sökträffarna du får.
  3. Använd avancerad sökning på Google och ta reda på vad danska sidor skrivit om det svenska kungahuset.
  4. Jämför dina sökningar på danska sidor med de du hittade när du använda en "vanlig googlesökning".
  5. Om du vill veta vad norska webbsidor skrivit om det svenska kungahuset, hur gör du då?

Sammanfatta och presentera hur man dubbelkollar källor

Arbeta tillsammans med en kompis och gör en presentation av hur en källgranskare kan använda sökmotorn Google för att dubbelkolla källor. Ta med följande: sökmotor, sponsrade länkar, sökresultat, verktygsfält, att söka på alla språk, att söka på en viss domän, att söka på bilder.

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att undersöka sökmotorer som verktyg för att dubbelkolla källor.

Förberedelser

Du behöver ha grundläggande förståelse kring sökmotorer som Google. Du kan ha hjälp av att ha förberett följande samt undersökt söktjänsten och prövat:
- att identifiera sponsrade länkar
- att söka aktuella sidor (senaste dygnet)
- att söka med avancerad sökning
- att söka webbsidor med en annan landsdomän än .se

En källgranskares verktygslåda: Söktjänsten Google (pdf)

Genomförande

Följ lektionsupplägg.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Centralt innehåll i bild (årskurs 7–9)

Bildframställning

  • Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.

Bildanalys

  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
  • Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
  • Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)

Information och kommunikation

  • Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt sam­hälle.
  • Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.

Granskning av samhällsfrågor

  • Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
  • Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Dela lektionen

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Så fungerar spara-funktionen

false
-