.FILE 2G 3G 4G 5G
Källgranskarens verktygslåda | åk 7-9

Källgranskarens verktygslåda: Använd Wikipedia

Titta på filmen ovan och svara på frågorna

  1. Wikipedia är ett uppslagsverk, vad är ett uppslagsverk?
  2. Förklara vad ett uppslagsverk är och hur det används genom att tydliggöra skillnaden mellan
    • ett uppslagsverk och en sökmotor
    • ett uppslagsverk och en AI-tjänst som ChatGPT
    • ett uppslagsverk och en lärare/bibliotekarie.
  3. Hur fungerar Wikipedia?
    Vem får skriva på Wikipedia? I filmen nämns olika användare på Wikipedia, vilka olika typer nämns och vad skiljer dem åt? Vilka får bidra med innehåll? Vem får läsa Wikipedia?
  4. Hur kontrolleras information som finns på Wikipedia?
  5. Förklara följande ord: verifiera, källa, redaktör, användare, författare, oberoende källor, kritisk.
  6. Wikipedia använder principen att all information ska gå att kontrollera mot andra källor, hur går det till? Ge exempel från filmen.
  7. Hur kan du som användare av Wikipedia se att informationen inte är verifierad? Titta på artikeln om Olof Palme.
  8. Hur kan du använda Wikipedia i ditt skolarbete? Sammanfatta.

Pröva Wikipedia

Ta reda på och ta ställning till om du kan använda Wikipedia till källa i följande fall:

  • För att använda som källa för ett skolarbete om fotosyntes.
  • För att hitta referensmaterial till ett skolarbete om vaccin.
  • För att använda som källa i ett arbete om textrobotar.
  • För att hitta förslag på var du kan hitta mer material kring svensk demokrati.
  • För att hitta en film om Netflix.

Sammanfatta

Sammanfatta och skriv ner hur du kan använda Wikipedia för att granska källor, som en del av skolarbetet och i vardagen.

Till lektionspaketet

För läraren

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att undersöka Wikipedia som ett verktyg för att granska andra källor.

Förberedelser

Du behöver ha grundläggande förståelse kring Wikipedia som uppslagsverk. Du kan ha hjälp av att förberett följande begrepp och hur de ska förstås:
- uppslagsverk (encyklopedi)
- sökmotor (digital söktjänst)
- chat-bot (AI-tjänst som Chat-GPT)

Stöd finns i Wikipedia för lärare.

Genomförande

Följ lektionsupplägg.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Centralt innehåll i bild (årskurs 7–9)

Bildframställning

  • Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.

Bildanalys

  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
  • Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
  • Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)

Information och kommunikation

  • Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt sam­hälle.
  • Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.

Granskning av samhällsfrågor

  • Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
  • Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Dela lektionen

Google Classroom

Google Drive

Microsoft Teams

Så fungerar spara-funktionen

false
-