AI – Då och nu
Vad är AI?
Läs definitionen av AI nedan och svara på frågorna.
AI eller artificiell intelligens är ett samlingsnamn på datorprogram, tjänster och verktyg som på olika sätt är gjorda för att likna mänskligt tänkande. Det handlar bland annat om att ett datorprogram ska kunna resonera och planera, förstå vanligt språk, kunna lära sig av data, känna igen mönster och lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.
En viktig del inom AI är neurala nätverk som gör det möjligt för systemet att på olika sätt lära sig själv av ny information. En annan viktig del är stora språkmodeller, som gör att datorn bättre kan förstå och tolka mänskligt språk.
Många datorsystem använder AI i olika grad, till exempel kameran i en smart mobiltelefon eller i många e-postprogram. Generativ AI kallas verktyg som med hjälp av AI kan skapa till exempel bilder, texter eller ljud.
- Vad är AI en förkortning för?
- Vilka olika delar är viktiga för att vi ska kalla ett system intelligent?
- Vad betyder ordet artificiell?
- Vad innebär det att vara intelligent, eller smart?
- Vad kan AI göra?
- Vem skapar AI?
- Har du använt AI?
Automatisering – digitalisering – AI
Begreppet "artificiell intelligens" myntas 1955 av en grupp forskare för att "beskriva varje aspekt av mänskligt lärande så att en maskin kan "härma eller simulera lärandet".
- Vad är lärande, för dig?
- Behövs det forskning på lärande? Förklara hur du tänker.
- När en maskin lär sig, gör den det genom att lära sig utantill och exakt. Gör du så när du lär dig? Eller har du andra sätt att lära?
- Varför vill vi lära maskiner saker?
- Varför tror du att forskarna 1955 hittade på begreppet "artificiell intelligens" när de ville att maskiner skulle kunna ”skapa lärande”? Fundera först enskilt sedan tillsammans med en klasskompis.
I korthet kan man säga att AI gör mer än en dator. Den lär sig alltså inte bara utantill och exakt. AI kan använda sitt lärande i nya situationer, för att skapa text, bild eller hitta svar.
Eliza – en av de första AI-tjänsterna
Läs om Eliza – den första chattbotten (hämtad från Internetmuseum). Svara på frågorna.
ELIZA var en av de första chattbottarna. Den utvecklades mellan 1964 och 1967 av Joseph Weizenbaum, som arbetade som datavetare vid MIT (ett universitet i USA). Programmet Eliza skapades för att utforska kommunikation mellan människor och maskiner.
Eliza var ett program som använde sig av mönsterigenkänning för att identifiera specifika ord och fraser i användarens inmatning. Programmet använde sedan substitution (ersättning), vilket innebär att dessa ord och fraser byts ut mot andra för att skapa svar. Detta gjorde att ELIZA kunde delta i samtal och skapa en illusion av förståelse, trots att programmet inte förstod vad som sades överhuvudtaget. /…/
Många uppfattade nog inte att programmet ELIZA var särskilt smart. Men programmet var imponerande för sin tid. Det påstås också att tidiga användare, inklusive Weizenbaums sekreterare, tillskrev programmet mänskliga känslor, vilket förvånade honom.
/…/
ELIZA blev en mycket populär demonstration för hur en framtida artificiell intelligens skulle kunna prata med oss och många av dagens chattrobotar är inspirerade av Eliza, även ChatGPT.
- Vad är en chattbot?
- Har du använt en chattbot?
- Vad var Eliza?
- Hur fungerade Eliza? Hur visste chattbotten vad den skulle svara?
- Hur är chattboten Eliza en föregångare till dagens chattbottar? Ge exempel.
Barn spelar mot AI-motståndare
Läs om Barn kan nu spela mot AI-motståndare (från Internetmuseum). Svara på frågorna.
Under 1980-talet mötte många svenska barn en dator för allra första gången. Ofta inträffade detta när de fick en Commodore 64 för att spela dataspel på. Det var en av de mest populära hemdatorerna under 80-talet.
På 1980-talet utvecklades tusentals spel för datorer. Och även om det var roligast att spela mot en kompis fanns det i många spel en funktion, som gjorde att man kunde spela mot en datorkontrollerad motspelare. Den datoriserade motspelaren kallades ofta för "AI", men det fanns väldigt lite intelligens bakom den automatiska spelaren.
Enkla algoritmer och regelverk gjorde det ofta enkelt att besegra datorspelaren när man väl hade listat ut hur den fungerade. Men redan på den tiden var de en kittlande tanke att datorn en dag skulle kunna lära sig spelet på egen hand, utvecklas och bli bättre än oss människor.
- Var mötte barn på 1980-talet AI?
- Vad var en AI-spelare?
- Varför tror du att man har utvecklat AI genom spel?
- Kan du ge exempel på andra områden, som har tydliga regler, och där AI kan utvecklas? (Trafik, hälsa)
Lärande datorer spelar schack
Läs om Datorn Deep Blue besegrar världsmästaren i schack (Internetmuseum). Svara på frågorna.
1996 var året då IBM-datorn Deep Blue, en så kallad superdator, slog världsmästaren i schack, Garry Kasparov, för första gången. Även om Deep Blue lyckades vinna ett parti vann Kasparov matchen till slut med 4–2. /…/
Deep Blue var en dator konstruerad för att använda flera avancerade tekniker för att kunna spela shack.
- Deep Blue hade förprogrammerad kunskap om schack. Detta inkluderade information om schackstrategier, regler och öppningsdrag. Denna information, som schackexperter hade lagt in i datorn, hjälpte Deep Blue att göra smarta och effektiva drag.
- /.../Deep Blue använde specifika schackalgoritmer för att analysera och utvärdera olika schackdrag. Algoritmerna hjälpte datorn att förstå vilka drag som var bäst i olika situationer.
- En annan viktig teknik som Deep Blue använde kallas "brute force", eller totalsökning. Detta innebär att datorn kunde beräkna och analysera miljontals möjliga drag per sekund. Genom att testa alla dessa alternativ kunde Deep Blue hitta de bästa dragen.
- Vad var Deep Blue?
- Hur kunde datorn spela schack?
- Varför mäter vi "intelligens" i förhållande till ett spel som schack?
- Är en dator "smartare" än en människa för att den kan slå henne i schack?
Lärande datorer vinner i frågesport
Läs om Datorn Watson vinner frågesporten Jepoardy (från Internetmuseum). Svara på frågorna.
År 2011 vann IBM:s superdator Watson den amerikanska frågesporten Jeopardy mot två mänskliga spelare. Superdatorn använde språkteknologi, så kallad natural language processing (NLP), för att analysera och tolka de frågor som ställdes i Jeopardy. Med hjälp av tekniken NLP kunde Watson förstå innebörden av frågorna och hitta relevanta svar i sin stora databas.
En annan viktig teknik som Watson använde var maskininlärning. Genom att träna på stora mängder data kunde Watson förbättra sin förmåga att förstå frågor och ge korrekta svar.
Dessutom hade Watson en enorm databas med information. Denna databas innehöll fakta från många olika ämnesområden, vilket gjorde det möjligt för Watson att svara på frågor om nästan vad som helst. Watson kunde också hantera flera uppgifter samtidigt. Detta innebar att Watson kunde analysera en fråga och söka efter svar i sin databas mycket snabbt. Genom att bearbeta information parallellt kunde Watson svara på frågor inom några sekunder.
Watson var inte uppkopplad mot internet under tävlingen.
- Vad var Watson?
- Hur kunde datorn vinna frågesporten Jeopardy? Räkna upp de olika tekniker som användes för att superdatorn Watson skulle vinna Jeopardy.
- Watson använde en språkmodell, känner du till AI som använder språkmodeller idag?
- Är en dator "intelligent" om den kan vinna en frågesport?
Hur många använder AI?
Läs om användningen av AI i Svenskarna och internet 2024. Besvara sedan frågorna.
- Vilka åldersgrupper använder främst AI (2024)?
- Vad används AI verktyg främst till?
- Har du använt AI?
Sammanfatta
Sammanfatta det du lärt dig om AI:s utveckling välja fem stora händelser, som påverkat AI:s utveckling. Förklara varför du valt just den händelsen. Använd Internetmuseums utställning om AI som hjälp, och välj händelser från olika tidpunkter:
- 1950-tal
- 1960-tal
- 1970-tal
- 1980-tal
- 1990-tal
- 2000-tal
- 2010-tal
- 2020-tal
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att ge en historisk överblick över teknikutvecklingen kring AI.
Förberedelse
Läs igenom lektionen. Om du känner dig osäker kring vad AI är och hur det fungerar rekommenderar vi att du tar del av valda delar av artiklar och videoklippen om AI på Internetkunskap.se eller ser filmerna från Forskning.se.
Definition av AI
AI är en förkortning för artificiell intelligens. Det är en beskrivning av flera olika teknologier, som gör att datorprogram fungerar mer som en människa. Datorprogram kan med AI:s hjälp förklara saker, planera och förstå vanligt språk. Med hjälp av AI kan datorprogram också lära sig av data (information) och känna igen mönster för att kunna lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.
Genomförande
Följ lektionsupplägget.
Se läroplanskoppling
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Centralt innehåll i teknik (årskurs 7–9)
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
- Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
- Hur föreställningar om teknik påverkar individens användning av tekniska lösningar och yrkesval.
Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)
Samhällsresurser och fördelning
- Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel med avseende på lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Dela lektionen
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app