AI – att skapa konstgjort liv
Vad är AI?
Läs definitionen av AI (hämtad från Internetmuseum). Besvara frågorna.
AI är en förkortning för artificiell intelligens. Det är ett samlingsnamn för flera olika teknologier som försöker få maskiner och datorprogram att fungera mer likt en människa. Det handlar till exempel om att kunna resonera och planera, förstå vanligt språk, kunna lära sig av data, känna igen mönster och lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.
- Vad är AI en förkortning för?
- Vad betyder ordet artificiell?
- Vad kan AI göra?
- Vem skapar AI?
- Har du använt AI?
Vad är en robot?
Läs definitionen av ordet robot (hämtad från Tekniska museet). Besvara frågorna.
Ordet robot kommer från tjeckiskans robota som betyder träl eller tvingad arbetskraft. Men idag syftar vi med ordet robot oftast på en programmerbar maskin som utför någon typ av självständigt arbete. Det betyder att en robot kan utföra arbete utan direkt mänsklig styrning och att den kan göra val utifrån hur omgivningen påverkar den via sensorer.
- Vad betyder orden: träl, robot, sensor?
- Från vilket språk kommer ordet robot?
- Är en programmerad maskin "tvingad" att arbeta? Förklara hur du tänker.
- Ge exempel på robotar som finns idag.
- Behövs AI för att det ska vara en robot?
Hur har AI vuxit fram?
Arbeta tillsammans med en kamrat och fördjupa dig i en av de länkade texterna. De handlar om 1700-talets drömmar om att skapa automatiska system, idén om att skapa liv utifrån romanen Frankenstein (1818) av Mary Shelly och hur AI skildrades på film under tidigt 1900-tal. Alla texter är hämtade från Internetmuseum och handlar om AI och automatisering. Svara sedan på frågorna.
Läs texten: 1770-talet Den mekaniska turken vinner mot alla i schack
- Förklara följande begrepp: automata, robotman
- Vad var den mekaniska turken?
- Schack och automatiska system återkommer i AI:ns historia. Både under 1770-talet (med mekaniska turken) och 1990-talet (med datorn Deep Blue) användes schack för att visa på intelligens. Varför tror du att det är så?
- Vad är schack för spel?
- Är schack och kunskaper i spel ett mått på intelligens? Motivera ditt svar.
Läs texten: 1818-talet Frankenstein blir den första AI-romanen
- Förklara följande begrepp: AI, artificiellt liv, robot
- Ta reda på vad romanen Frankenstein handlar om. Vad skiljer monstret som doktor Frankenstein skapar från en robot?
- Hur kan idén om att skapa "konstgjort liv" kopplas till AI?
- Kan människor skapa liv?
- Kan du komma på andra berättelser och filmer där människor försöker skapa liv? (Frankenstein är ett exempel, finns det sagor som handlar om samma sak?)
Läs texten: 1927-talet Filmhistoriens första AI - maskinmänniskan Maria i Metropolis
- Förklara följande begrepp: maskinmänniska, artificiell intelligens, artificiellt liv
- Titta på filmklippet från filmen 2001 – ett rymdäventyr, som finns på Internetmuseum.
- Hur skildras datorn HAL 9000, i klippet från filmen?
- Vem eller vilka styr över datorn HAL 9000?
- Finns det några likheter mellan de smarta enheter som vi har runt oss idag och datorn HAL 9000? Om ja, vilka?
- Kan du komma på andra berättelser, filmer och böcker där tekniken börjar bestämma "själv"?
När, var och hur vill du använda AI?
Reflektera först enskilt sedan tillsammans med en kamrat och slutligen i helklass.
- Varför tror du att människor vill skapa automatiska system?
- När kan AI hjälpa dig och andra i vardagen? Ge exempel.
- När önskar du att du hade en robot? Ge exempel.
- När skulle AI kunna vara en utmaning? Ge exempel
- När skulle robotar kunna vara ett problem? Ge exempel?
Sammanfatta vad du och din kompis tycker. Skriv sedan gemensamt en insändare om fördelarna med smarta robotar.
För läraren
Se lärarinstruktioner
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att synliggöra hur fiktion och uppfinningar har skildrat konstgjort liv.
Förberedelse
Läs igenom lektionen. Om du känner dig osäker kring vad AI är och hur det fungerar rekommenderar vi att du tar del av valda delar av artiklar och videoklippen om AI på Internetkunskap.se eller ser filmerna från Forskning.se.
Definition av AI
AI är en förkortning för artificiell intelligens. Det är ett begrepp för olika teknologier, som gör att datorprogram fungerar mer som en människa. Datorprogram kan med AI:s hjälp förklara saker, planera och förstå vanligt språk. Med hjälp av AI kan datorprogram också lära sig av data (information) och känna igen mönster för att kunna lägga ihop flera olika intryck för att komma fram till en slutsats.
Genomförande
Följ lektionsupplägget.
Se läroplanskoppling
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Centralt innehåll i teknik (årskurs 7–9)
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
- Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
- Hur föreställningar om teknik påverkar individens användning av tekniska lösningar och yrkesval.
Centralt innehåll i samhällskunskap (årskurs 7–9)
Samhällsresurser och fördelning
- Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel med avseende på lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Dela lektionen
Google Classroom
Google Drive
Microsoft Teams
Eller installera vårMicrosoft Teams app