
Digitala
lektioners
program
Internetstiftelsen återvänder som kompetenspartner till SETT även i år! Digitala lektioner erbjuder ett tre dagar långt program med spännande innehåll. Välkommen att ta del av ny kunskap och inspirerande talare. Du hittar oss i salen M8.

Om SETT
Lärfestivalen SETT (Scandinavian Education Technology Transformation) är Nordens ledande mötesplats inom innovativt och livslångt lärande, från förskola till gymnasieskola. Läs mer på SETT:s webbplats.
Program tisdag 8 april
Öppen föreläsning: Ska digital kompetens bli digital samhällskunskap?
När föräldrar får lista vad deras barn behöver för digital kompetens svarar de digital källkritik och säkerhet, men också kunskaper i att hantera filer och olika program på datorn. Det visar rapporten Barnen och internet 2024. I det här samtalet tittar vi närmare på digital kompetens och hur skolan ska arbeta med frågor som rör elevernas digitala vardag och utmaningarna som de stöter på i klassrummet. Talare: Kristina Alexanderson och Lisa Eriksson.
Hur ser eleverna på sin digitala vardag?
På många sätt är skärmar elevernas fönster till omvärlden. Skärmar är en viktig nyckel till ny kunskap, lärande och till social gemenskap. Men de är också en källa till bråk i hemmet och kan vara en distraktion på lektionerna. Hur ser eleverna själva på sin digitala tillvaro i hemmet och i skolan? Hur upplever föräldrarna den? Och vad tycker lärarna? Få svaren när Internetstiftelsens Jannike Tillå presenterar spännande siffror från rapporten Barnen och internet.
Mobiler i klassrummet – störningsmoment eller pedagogiskt komplement?
Frågan om eleverna ska få ha med sig sina mobiltelefoner i skolan har varit på tapeten länge. Många förespråkar ett totalförbud, men är svaret så enkelt? I arbetslivet är mobiltelefonen en självklarhet. Varför gäller inte samma för eleverna i skolan? Läraren Anita Grigic Magnusson har forskat på användningen av mobiltelefoner i skolan. Var med och ta del av spännande insikter från hennes forskning som lyfter frågan både ur elevernas och lärarnas perspektiv.
Från skärm till pärm i skolan – varför och hur då?
Många år pratades det om att den svenska skolan skulle bli bäst på digitalisering, varpå digitala enheter och läromedel etablerades som en naturlig del av undervisningen. Idag har samtalet svängt för att istället handla om kognition. Digitala läromedel anses nu riskera att påverka elevernas förmåga till koncentration och inlärning. Vilka perspektiv är det som styr debatten? Ingrid Forsler forskar om skolans digitalisering. Hör henne berätta om utvecklingen och diskutera hur du som lärare kan hantera pressen av att minska användningen av digitala verktyg i den digitaliserade skolan.
Läsförståelse i en digital vardag
Vilken digital kompetens behöver elever för att kunna använda digitala texter i skolan? Forskaren Marie Wejrum har studerat elevers läsning av digitala texter. Var med när hon presenterar spännande insikter om hur elever använder sig av digitala texter, vad de tycker är svårt och hur skolan kan arbeta för att stärka deras läsförståelse.
Källkritik i praktiken
Desinformationskampanjer, konspirationsteorier och faktaresistens frodas på sociala medier och utgör stora hot för demokratin. Vad innebär det för undervisningen i källkritik? Vilka verktyg behöver eleverna för att få med sig det kritiska tänkandet i vardagen och hantera sina sociala flöden? Var med när Internetstiftelsens Kristina Alexanderson berättar hur du som lärare kan forma källkritiksundervisningen i klassrummet.
Program onsdag 9:e april
Öppen föreläsning: Hur använder elever AI för sina studier?
När generativ AI slog igenom blev många oroliga över att eleverna skulle använda tekniken för att fuska. Men vad vet vi om elevernas användning av AI? Läraren och forskaren Mattias Wickberg Hughert har undersökt frågan bland elever på gymnasiet. Var med när han presenterar insikter om hur elever ser på AI, hur de använder sig av tekniken och hur det skiljer sig mellan olika elevgrupper.
Så använder du AI i klassrummet
Hur kan AI göra skillnad i klassrummet, på riktigt? Välkommen till ett spännande samtal med lärarna Jonatan Tensetti och Joel Rangsjö. Med avstamp i deras bok "Med AI som stöd" pratar vi om hur generativ AI kan bli ett stöd för lärande och en värdefull resurs för dig som lärare. Var med och ta del av deras lärdomar om hur AI används på bästa sätt och få handfasta tips på hur du kommer igång med tekniken i klassrummet.
Varför använder eleverna läraren på Youtube?
En ökande andel elever söker upp material från lärare på sociala medier för sina studier. Vad får eleverna ut av det och hur balanserar lärare sitt uppdrag i skolan med att driva en kanal på sociala medier? Forskaren Ann-Christin Randahl har undersökt det här. Var med när hon presenterar spännande insikter om varför eleverna vänder sig till plattformar som Youtube och vilket typ av material som de söker sig till.
Källkritik och AI – hur gör du?
Hur lär vi ut källkritik i en tid där vem som helst kan generera innehåll på nätet? Joel Rangsjö är lärare och expert på AI. Hör Joel berätta om hur han arbetar med sina elever för att stärka deras förmåga att förhålla sig kritiskt till AI och andra källor på nätet.
Sociala medier och elevernas hälsa
Hur påverkar skärmar elevernas hälsa och hur ska vi förhålla oss till rekommendationerna för skärmanvändning? Få en tydlig lägesbild av Internetstiftelsens Jannike Tillå som berättar hur barn och unga använder sociala medier och av Folkhälsomyndighetens experter Sara Fritzell och Helena Frielingsdorf som lyfter hur skärmanvändningen påverkar eleverna.
AI-historia – en dröm om att skapa liv?
Idag pratas det om AI som aldrig förr. Men var och när startade vår längtan efter att skapa intelligens? Med Internetstiftelsens eget museum som utgångspunkt får du en guidad tur genom människans dröm om att skapa intelligens och konstgjort liv. Du får också praktiska tips på hur du kan undervisa kring teknikhistoria i klassrummet. Talare: Kristina Alexanderson och Björn Appelgren.
Program torsdag 10:e april
Öppen föreläsning: Hur ska förskolan förbereda barnen för en digital vardag?
Vad ska förskolan ta för ansvar i att förbereda barnen för den digitala vardagen? Välkommen till ett spännande samtal om en av förskolans pedagogiska utmaningar. Tillsammans med två experter reflekterar vi kring hur förskolan ska förse barnen med rätt verktyg för att kunna hantera vår digitala samtid. Vi pratar också om hur förskolan ska kunna samspela med hem och skola för att ge våra yngsta bra förutsättningar för sitt fortsatta lärande. Talare: Katrin Jäverbring och Per Falk.
Att arbeta med skolutveckling som lärare och rektor
Hur utvecklar vi den bästa skolan? Välkommen till ett samtal om skolutveckling tillsammans med Kristina Alexanderson och Maria Franzén. Maria berättar om hur hon brukade arbeta med skolutveckling som lärare, som verksamhetsansvarig och hur hon gör nu i rollen som skolledare. Var med och ta del av lärdomar om hur vi kan arbeta för att förbereda eleverna för sin framtid.
Vad är kritiskt tänkande i en digital värld?
Kritiskt tänkande är en av de grundläggande kompetenserna som utbildningar vill uppnå. Samtidigt är det ett begrepp som tolkas på olika sätt och idag florerar olika definitioner i utbildningssammanhang. Så, vad menar vi egentligen med kritiskt tänkande? Var med när forskaren Linus Andersson lyfter erfarenheter från ett tvärvetenskapligt projekt om desinformation och konspirationsteorier i gymnasieskolan.
ICILS 2023 – vad säger och säger inte resultatet av studien?
ICILS är en internationell jämförande kunskapsmätning som undersöker digital kompetens bland elever i årskurs 8. I studien från 2023 framgår det att fyra av tio elever uppvisar brister i sin digitala kompetens. Men vilka kompetenser är det som testas och vad säger det om vad eleverna kan och inte kan? Var med när Fredrik Aspling från Skolverket redogör för vad studien undersöker och hur det går till.
Generativ AI i skolan – så kommer du igång
Välkommen till en föreläsning om hur du kan använda generativ AI i ditt arbete som lärare. Hanna Stålhammar är expert på digitala undervisningsstöd. Var med när hon visar konkreta ingångar för hur du kan börja arbeta med verktyg som bygger på generativ AI.
Talare

Kristina Alexanderson
Ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar. Hon är en av Sveriges ledande experter inom digital kompetens i skolan. Hon har även vunnit Guldäpplets jubileumsutmärkelse för sitt arbete med att hjälpa elever bli smartare internetanvändare.

Joel Rangsjö
Lärare, IT-pedagog och nu verksamhetsutvecklare AI. Han är tillsammans med Jonatan Tensetti, Kristina Alexanderson och Elin Ericsson författare till boken Med AI som stöd – Lyft lärandet med hjälp av AI.

Anita Grigic Magnusson
SO-lärare på högstadiet i Göteborg. Hon är också adjungerad universitetslektor vid institutionen för tillämpad it vid Göteborgs universitet och har forskat på mobilanvändningen i skolan.

Jannike Tillå
Affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen. Hon är talesperson för rapporten Svenskarna och internet och specialiserad inom barn och internet.

Jonatan Tensetti
IKT-pedagog och expert på att integrera digitala verktyg i språkundervisningen. Han har lång erfarenhet av att undervisa i engelska och svenska som andraspråk och har konsekvent använt sig av digital teknik för att berika och fördjupa lärandet.

Ingrid Forsler
Lektor i medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola och forskar om skolans digitalisering. Hon har även en bakgrund som gymnasielärare.

Marie Wejrum
Doktor i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet där hon är verksam som forskare och lärare. Marie har en bakgrund inom media och kommunikation, som högstadielärare i svenska och engelska och som läromedelsförfattare.

Mattias Wickberg Hugerth
Gymnasielärare i svenska, engelska och i flera ämnen inom it. Just nu arbetar han på utbildningsförvaltningens FoU-enhet i Stockholms stad samtidigt som han doktorerar vid Stockholms universitet.

Ann-Christin Randahl
Docent och lektor i svenska med didaktisk inriktning på Göteborgs universitet.

Sara Fritzell
Senior utredare på enheten för psykisk hälsa och suicidprevention på Folkhälsomyndigheten och projektledare för uppdraget om digital medieanvändning bland barn och unga.

Helena Frielingsdorf
Senior utredare på enheten för psykisk hälsa och suicidprevention på Folkhälsomyndigheten och projektledare för uppdraget om digital medieanvändning bland barn och unga.

Björn Appelgren
Ansvarig för Internetstiftelsens folkbildningsarbete med särskilt fokus på tjänsten Internetkunskap och Internetmuseum som är Internetstiftelsens digitala museum som dokumenterar och berättar den svenska internethistorien.

Katrin Jäverbring
förskollärare, IKT-pedagog och jobbar med kompetensutveckling av pedagoger och rektorer inom Stockholms stad. Hon är även författare till boken "En digitalare förskola".

Per Falk
Grundare av Kvasar Makerspace och arbetar med att skapa tillgängliga miljöer för lärande, fortbildning och skolutveckling – både fysiskt och digitalt.

Maria Franzén
Rektor på Tiundaskolan i Uppsala. Tidigare har hon arbetat som verksamhetsansvarig på Makerzone som är en kreativ mötesplats för lärande inom teknik. Maria har också en bakgrund som it-pedagog och grundskollärare.

Fredrik Aspling
Undervisningsråd på Skolverket och projektledare för ICILS (International Computer and Information Literacy Study).

Hanna Stålhammar
Arbetar med digitala undervisningsstöd och fokuserar särskilt på generativ AI. Hon har tidigare varit verksam som gymnasielärare i svenska och historia.

Linus Andersson
Fil.dr. är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Halmstad. Hans forskningsintressen rör ämnen som medie- och informationskunnighet, digital frånkoppling, samt kritisk medieteori.

Lisa Eriksson
SO-lärare och verksamhetsansvarig på Sollentuna Makerzone som är en kreativ lärandemiljö med fokus på digitalisering, hållbarhet och entreprenörskap där teknik kombineras med slöjd, musik, film och programmering.