.FILE 2G 3G 4G 5G
Porträtt av Kristina Alexandersson

Dags för nya skolsatsningar efter 10 år med Webbstjärnan

På tio år har nära 400 000 elever deltagit i Webbstjärnan och tillsammans skapat mer än 20 000 webbplatser. Att försöka sammanfatta ett decennium i en bloggpost är inte helt lätt men jag tänker ändå göra ett försök.

Av Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, 21 maj 2018

För efter tio år är det dags att gå vidare med nya skolsatsningar som är ännu bättre anpassade till de utmaningar våra skolor och lärare står inför i dag.

Webbstjärnan går ut på att skapa en webbplats för att presentera sitt skolarbete. Genom att göra det lär sig elever om olika digitala verktyg, källkritik, upphovsrätt med mera. När jag tittar tillbaka på de tio år som gått inser jag att man genom att titta på utvecklingen av Webbstjärnan också kan se utvecklingen av svenska skolans arbete med digital kompetens.

När vi startade 2008 var det väldigt få lärare som jobbade med webben som resurs och för att synliggöra skolarbetet – i dag sker detta i var och vartannat klassrum. Jag vet att ni är många föräldrar som kan följa era barns arbete i skolan via till exempel klassbloggar – det är Webbstjärnans förtjänst. Mycket har hänt och i år når vi en milstolpe då digital kompetens äntligen skrivs in i läroplanen. Jag är så oerhört glad och stolt över att vi genom Webbstjärnan varit med och bidragit till att stärka barns digitala kompetens och se dem gå från att vara enbart konsumenter av innehåll på internet till att producera och dela med sig av eget innehåll.

Vår övertygelse har alltid varit att det är genom att ge lärarna rätt stöd och verktyg för att arbeta med digital kompetens som vi bäst främjar elevernas kunskaper i ämnet. Därför har den del av Webbstjärnan som handlar om fortbildning och utbildning alltid varit lika viktig för oss som själva tävlingen. För att komma igång och jobba med webben och digitala verktyg i undervisningen kan kännas jobbigt och svårt. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.

Mitt första möte med Webbstjärnan

Första gången jag mötte Webbstjärnan var nämligen för ganska exakt elva år sedan. Då var jag svensklärare på Enskilda Gymnasiet och i mitt lärarrum låg ett informationsblad om en ny skoltävling för gymnasiet. Jag ska ärligt säga att jag bara kastade ett getöga på informationsbladet och sedan sorterade bort det, mitt huvud var fyllt med betygsättning och annat som måste göras för att avsluta terminen. Men efter tips från vår bibliotekarie anmälde jag mig ändå till en workshop och efter det deltog jag och min klass med bidraget ”Att besöka en roman” som var ett läsprojekt kring romanen ”Låt den rätte komma in”.

Egentligen var tävlingen inte det viktigaste för mig utan snarare det tacksamma formatet; möjligheten att synliggöra skolarbetet och samtidigt lära oss massor. Till min stora förvåning fick jag sedan vid prisutdelningen det första året juryns specialpris med följande motiveringen ”För ett beundransvärt lärararbete med en acceleration från noll till hundra på ett läsår.” När Internetstiftelsen kort efter det frågade mig om jag ville börja jobba för dem och fortsätta arbetet med att utveckla Webbstjärnan behövde jag inte fundera länge innan jag tackade ja.

Motiveringen jag fick av juryn är också en ganska bra beskrivning av Webbstjärnans första år. Målet var 100 webbplatser; det blev 767 och sammanlagt deltog cirka 3600 elever. I och med att det fanns en sån kreativitet och skaparglädje utökade vi tävlingen året efter till att inkludera även grundskolan och det var då det tog fart ordentligt. Antalet sajter och deltagande elever fördubblades och sedan har Webbstjärnan bara växt och växt till att ha över 60 000 elever som är med varje år.

Varför har Webbstjärnan blivit så populär?

Att Webbstjärnan blivit så framgångsrik har flera anledningar. En är det enkla formatet som gjort att alla lärare kunnat delta oavsett förkunskaper eller ämnet de undervisat i. Genom åren har vi till exempel haft många bidrag med fokus på praktiska ämnen som slöjd, idrott och bild. Att se hur webben nyttjas för att låta eleverna reflektera och synliggöra skapandeprocesserna i de här ämnena tycker jag är lite extra spännande.

En annan anledning till Webbstjärnans framgång är att webbplatsen i sig skapar möjligheten att synliggöra elevers skolarbete och visa upp det som sker i skolan. Det är viktigt att komma ihåg att innan Webbstjärnan gjorde intåg i skolan sågs elevernas skolarbete endast av läraren. Genom en blogg eller webbplats får skolarbetet extra tyngd och ”blir på riktigt”.

Ytterligare en framgångsfaktor är som jag nämnde tidigare stödet vi byggde upp kring Webbstjärnan genom lärarutbildningar, handledningar och kurser. Det gjorde det lättare för många, även lärare som aldrig tänkt sig att publicera skolarbete på webben, att kunna och våga göra det. Här vill jag passa på att rikta ett särskilt tack till alla våra ambassadörer runtom i landet som gått en utbildning hos oss och sedan utbildat kollegor. Ovanpå det har vi vår support, som alltid finns där för att svara på alla de frågor som lärare kan ha om verktyget eller diskutera olika dilemman som uppstår. Tävlingen i sig skapar också motivation, många elever och lärare tycker att tävlingen är en extra krydda som sporrar elever till att göra mer av skolarbetet.

Innehåll och lärande framför tekniskt kunnande

Som ansvarig för Webbstjärnan har jag även suttit i juryn för tävlingen i nio år. Här upphör vi aldrig att förvånas och förföras av alla fantastiska skolarbeten som synliggjorts tack vare Webbstjärnan.

Kan man se en röd tråd bland vinnarna genom åren? Ja, till viss del. Vi i juryn har alltid valt att sätta skolarbetet och lärandet framför teknisk kompetens och design. Anledningen är enkel – Webbstjärnan har alltid varit en skoltävling där elever tävlar med sitt skolarbete och inte med sitt tekniska kunnande. Vi vill i stället premiera bra idéer och engagemang.

Vi har också alltid haft en svaghet för skolarbeten där webben spelar en viktig roll för lärandet, där elever utnyttjat webbens möjligheter till samarbeten och teknikens möjligheter till interaktion. Även projekt där elever varit innovativa har alltid gillats av juryn. Ibland är det innehållet som är helt avgörande för att nå framgång.

Prisutdelningen årets höjdpunkt

Höjdpunkten varje år har givetvis varit prisutdelningen. Vi har alltid satsat stort på att det ska vara ”på riktigt” för eleverna. Med fina priser, röda mattor, tusentals heliumballonger, godis och proffsfotografering – har vi gjort allt för att få till en riktig galastämning. Det är så otroligt roligt att få träffa elever och lärare som rest från hela landet till Stockholm för att koras till vinnare.

Det är också kul att mångas stora upplevelse inte varit att få komma på kalaset och kanske vinna tävlingen utan snarare att få åka tunnelbana för första gången, eller träffa TV-stjärnan Ola Selmén som vi haft som konferencier under många år. Genom åren har vi också alltid livesänt prisutdelningen för att kamraterna på skolan och föräldrarna också ska kunna delta i firandet.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för skolan

Under tio år har vi på Internetstiftelsen drivit Sveriges största webbtävling för skolan och verkligen varit med och gjort skillnad i lärares arbete med att undervisa i digital kompetens. I mångt och mycket har formatet för tävlingen sett likadant ut från år till år. I och med att digital kompetens nu skrivs in i läroplanen för grundskolan satsar vi istället på Digitala lektioner där du befinner dig nu. Det är en öppen resurs där du hittar färdiga lektioner i digital kompetens som du kan använda direkt i klassrummet eller bearbeta så att det passar dig och dina elever på bästa sätt. Allt är självklart kostnadsfritt och kräver ingen inloggning.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för skolan så får du information om nya lektioner, utbildningar och alla andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare först av alla.

Och slutligen. STORT TACK till alla ni lärare och elever som deltagit och gjort de här tio åren så fantastiskt roliga!


Bonusläsning: Några av mina favoritbidrag genom åren

Under de första två åren dominerade gymnasiebidragen. Eleverna använde Webbstjärnan för att göra sajter för sina UF- och gymnasieprojekt. Och det här har varit fortsatt populärt genom åren. Här har vi fått se många underbara exempel på entreprenörsanda där webbplatsen används som en plattform för att nå potentiella kunder. En sajt jag fortfarande minns från dessa tidiga år är Linas punkt som var en webbplats en elev gjorde till sin flickväns UF-arbete.

Ett av mina absoluta favoritbidrag genom tiderna är gymnasiebidraget Projekt Tjernobyl, en webbplats som skildrar kärnkraftskatastrofen i norra Ukraina 1986 och som faktiskt fortfarande ligger uppe. Eleverna gjorde en resa till Pripjat och fotograferat. När de kom tillbaka ville de göra en fotobok, men kostnaderna var för stora så de bestämde sig för att bygga en webbplats kring deras projekt i stället.

Ett annat fantastiskt bidrag var Running on sunshine, där en grupp elever från Helsingborg visualiserade öppen data kring solenergi.

I och med att Webbstjärnan andra året öppnades för grundskolan växte också klassbloggen som format fram. Och varje år sedan 2010 har vi belönat klassbloggar runt om i hela Sverige. Bland mina favoriter är fortfarande Jamals kompisar från Steungsund som till och med hade en egen TV-show på bloggen. Klassbloggar är ett fantastiskt sätt att synliggöra det dagliga arbetet i skolan för föräldrarna och det har varit så roligt att genom åren få kika in i klassrum runt om i landet.

Genom åren har vi sett hur elever och lärare använder webbplatser för att samarbeta över hela Sverige och till och med med elever i andra länder. Ett sådant bidrag jag minns med värme är ”Nalleresan” där elever på Sofieroskolan i Malmö fick inblickar i skolvardagen runt om i Sverige genom att deras Nalle skickades runt till olika skolor Sverige.

Bland de lite äldre eleverna i grundskolan har vi fått se många olika typer av webbplatser som ofta är ämnesspecifika. Här kan man också se hur skolan snabbt plockat upp nya möjligheter och medieformat när de dyker upp, till exempel var det många som började med poddar när det blev stort för några år sedan. Ett fantastiskt exempel var Historiepratarna, där eleverna vloggade om sitt historiearbete.

Jag minns också särskilt flera av de bidrag som haft nyskapande idéer där internets möjligheter till interaktion verkligen utnyttjats. Till exempel Gatukonstkartan, en sajt byggd av en elev vars mål var att ge alla intresserade av gatukonst en möjlighet att dela med sig av sina gatukonstfynd. En fantastisk idé som fick mig att längta ut för att njuta av gatans galleri.

En elev som verkligen hade ambition att göra skillnad var Gustav som gjorde sajten Wikiljudia. Han ville crowdsourca inläsningen av artiklar på Wikipedia och samla dem på Wikiljudia. En både genial och viktig idé.


 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig och få nyheter, tips om utbildningar, event och andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare. Fyll i vilken årskurs du helst vill få mer tips om.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-