Fundera först enskilt, sedan tillsammans med bänkgrannen. Sammanfatta i helklass.
- Vad gör en programmerare?
- Hur är en "typisk" programmerare? Motivera era förslag.
Lektionen handlar om teknikhistoria och den första programmeraren.
Fundera först enskilt, sedan tillsammans med bänkgrannen. Sammanfatta i helklass.
Läs artikeln om Ada Lovelace från utställningen Datadamer på Internetmuseum.se. Svara på frågorna.
Foto: Ada Lovelace av Margaret Sarah Carpenter - Art Work Details page. Public Domain, från Wikimedia Commons.
Ta reda på mer om Ada Lovelace och hennes liv. Använd källor från internet för att besvara frågorna om henne.
Sammanfatta era intryck av Ada, den första programmeraren.
Skriv var sin dialog mellan Ada Lovelace och en annan valfri person från 1800-talet. Låt Ada berätta om sin uppfinning. Läs upp dialogerna för varandra.
Syftet med den här lektionen är att ge en historisk tillbakablick på programmering.
Läs på om Ada Lovelaces liv och gärning, till exempel genom att ta del av presentationen.
Följ arbetsgången.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
- Hur föreställningar om teknik påverkar individers användning av tekniska lösningar och yrkesval.
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app