Lektionen handlar om att repetera begrepp kring programmering.
Scratch är en tjänst som erbjuds för skolan men som inte är GDPR-kompatibelt. Med MIT har svenska skolan inte något PuB-avtal. All data lagras på servrar utanför EU. Det innebär att du som lärare behöver ta ställning till och informera dig hur du kan använda Scratch programvara på bästa sätt.
Du kan använda tjänsten utan att det strider med GDPR om du undviker användarkonton som är kopplade till eleverna. Du och dina elever kan arbeta med Scratch utan att vara inloggad. Vill du eller eleverna spara era programmeringsprojekt kan ni göra det lokalt på datorn, eller på externa lagringsmedia (som USB-minnen).
Syftet med lektionen är att eleverna ska få en inblick i Scratch-gemenskapen och öppen källkod, samt möjlighet att repetera begreppen kring programmering.
Scratch är ett programmeringsverktyg för barn och unga som är framtaget vid det amerikanska universitetet MIT. Med Scratch kan du lära dig grunderna i programmering genom visuella block som byggs ihop likt legobitar för att skapa spel, animationer och enklare program.
Scratch finns på svenska och många andra språk. Det är helt gratis att använda. Om du använder inloggning är dock Scratch inte GDPR-kompatibelt. MIT har inte PuB-avtal och lagrar all sin data på servrar utanför EU. Det innebär att du som lärare behöver ta ställning till och informera dig hur du kan använda Scratch programvara på bästa sätt.
Om du undviker användarkonton som är kopplade till eleverna kan du arbeta med Scratch utan att vara inloggad. Du kan då spara ner projekten lokalt på datorn.
Inför den här lektionen rekommenderar vi att du tillsammans med dina elever har gjort tidigare lektioner i denna lektionsserie.
Vi rekommenderar det även att själv testa att programmera spelet Fånga katten. Genom att göra lektionen kan du att bli mer säker på hur Scratch som plattform fungerar, vilket gör det lättare för dig att hjälpa eleverna om de kör fast.
Tänk på att det är viktigt att förmedla att programmering handlar om att prova, testa och göra om. Misstag och fel är nödvändiga delar för att kunna lösa problem. Prata gärna om begreppet ”bugg”, genom att använda material från lektionen Buggar eller fel vid programmering.
I den här lektionen ska eleverna undersöka sprajtar och hur de kan röra sig. Detta gör de genom att undersöka och testa olika rörelsemönster i Scratch.
Titta på filmen antingen tillsammans eller låt eleverna arbeta på egna enheter och följa instruktionerna. Lär eleverna programmering genom praktiskt arbete och låt Youtube-filmerna fungera som vägledning.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
Taluppfattning och tals användning
Algebra
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app