Titta på filmen "Granska en webbplats" och svara på frågorna.
- Vad är en webbplats?
- Beskriv i punktform hur du gör om du vill avgöra syftet bakom webbplatsen YouTube?
Lektionen handlar om att genom ett källkritiskt förhållningssätt pröva en digital källas tillförlitlighet.
Titta på filmen "Granska en webbplats" och svara på frågorna.
Läs uppdraget och arbeta i mindre grupper med att göra enkla skisser och utkast till en officiell webbplats för er skola. Skriv, rita och skissa och ta gärna skärmdumpar av bra exempel om ni hittar några.
Föreställ er att skolan saknar en officiell webbplats och att ni har fått i uppdrag att göra en. Ni ska alltså skapa en digital källa, en webbplats, som ska berätta om skolans verksamhet. Inför ett sånt arbete är det en hel del man måste diskutera och ta ställning till. Bland annat: syfte och mål med webbplatsen, vilken målgrupp den vänder sig till, vilken inriktning innehållet på webbplatsen ska ha. Det är en hel del man måste diskutera och bestämma innan man kan börja bygga sin webbplats.
Glöm inte! Motivera alla era förslag i utkastet. Förklara hur de passar er tänkta målgrupp och webbplatsens syfte.
Arbeta i samma grupper som tidigare. Läs uppdraget och besök er skolas nuvarande webbplats.
Föreställ er att det är första gången ni besöker er skolas webbplats. Tänk er också att ni tillhör samma målgrupp som ni valde att vända er till i ert utkast i förra övningen. Granska och undersök webbplatsen med den personens ögon. Använd frågorna som stöd för att beskriva er skolas webbplats och vilken typ av källa den är.
Jämför! Jämför era intryck av skolans nuvarande webbplats med ert förslag. Vilka likheter och/eller skillnader ser ni?
Läs och arbeta i samma grupper som tidigare med att undersöka webbplatsens "om-sida".
Om-sidan på en webbplats talar bland annat om varför webbplatsen finns, vem den vänder sig till och vilket syfte den har. När man är osäker på vem avsändaren bakom en webbplats är eller vill veta mer om varumärket, företaget eller personen som har sitt namn på webbplatsen är om-sidan en bra plats att börja på. Vad står det på er skolas om-sida?
Syftet med lektionen är att öka elevernas medvetenhet om källor och källkritik. De övar färdighet genom att de göra en källkritisk granskning av skolans webbplats.
Du som lärare bör ha sett filmen om att granska en webbplats i lektionsdel 1. Besök också din skolas webbplats. Är den tydlig och transparent? Eller otydlig och svårnavigerad? Oavsett vilket så är det bra om du som lärare har tittat på webbplatsen och noterat eventuella svårigheter innan du sätter eleverna på att göra samma uppgift.
Titta gemensamt på filmen om att granska en webbplats. Låt eleverna arbeta i grupp med uppgifterna och jämföra sina resultat med varandra. Avsluta med att diskutera hur och om ni skulle kunna göra webbplatsen tydligare.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Information och kommunikation
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor
i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Texter
- Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Språkbruk
- Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
- Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
- Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.
- Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app