Repetera begreppen:
- medelvärde,
- median
- typvärde.
Använd Matteboken.se och avsnittet Lägesmått. Gör övningarna så att du har koll på begreppen.
Lektionen handlar om att träna lägesmått genom att programmera en micro:bit.
Repetera begreppen:
Använd Matteboken.se och avsnittet Lägesmått. Gör övningarna så att du har koll på begreppen.
På webbsidan www.microbit.org kan du programmera en Micro:bit. Vi ska arbeta med blockprogrammering.
Det finns programmeringsyta som har tre delar:
1. Micro:biten (en bild av ett kretskort) som visar vad när du programmerar Micro:biten.
2.Verktygslådan, där alla programmeringsdelar finns.
3. Programmeringsytan, där ni skriver ert program.
Först behövs ett block som kan starta programmet. Vi ska bygga en tärning och vill starta vårt program genom att simulera ett tärningskast, alltså skaka micro:biten.
Tärningen ska fungera så att om du slår en etta ska den visa en prick, om du skakar och får en två ska du få två prickar, men för att det ska ske behöver du programmera hur variabeln "tärning" styrs av olika villkor.
Programmera de andra villkoren för din tärning
Använd er programmerade tärning och beräkna medelvärde, median och typvärde. Gör sedan samma sak med en vanlig tärning.
Syftet med lektionen är att med hjälp av Micro:bit och blockprogrammering låta eleverna öva på lägesmått. Lektionen utgår från att eleverna använder en micro:bit. Eller använder webbsidan för Microbit.
Inför lektionen är det bra om du som pedagog har grundläggande kunskap om hur micro:biten fungerar.
Behöver du förkunskap?
Du behöver veta hur du kopplar micro:bit till en dator eller en surfplatta, det är sker på olika sätt. Använder du surfplatta behöver du och eleverna ha appen micro:bit installerad. Innehållet i lektionen är gjord för att du ska ha en fysisk micro:bit, alltså en micro:bit med batteri. Men du kan använda micro:biten som programmeras via webbsidan.
Innan lektionen behöver du tillsammans med eleverna repetera följande matematiska begrepp: medelvärde, median och typvärde. Repetera även de matematiska metoderna för beräkning av medelvärde och median. Du kan till exempel utgår från Matteboken.se och avsnittet Lägesmått
Eleverna behöver också tärningar (en tärning/par).
Du och eleverna följer tillsammans en steg-för-steg-instruktion för att skapa en digital tärning i en micro:bit.
Lektionen avslutas med att eleverna genomför en statistisk undersökning där de jämför resultaten från att använda sin programmerade micro:bit och en tärning.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet. Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.
Algebra
Sannolikhet och statistik
Kunskapskrav årskurs 9.
Klicka på den lektionsdel som du vill spara till Google Classroom:
Klicka på den lektionsdel som du vill dela till Microsoft Teams:
Eller installera vår Microsoft Teams app